Zajímavosti

* Gamma č. 127 (Pět mužů ve člunu)

Vydáno dne 12. 03. 2006 (3266 přečtení)

Pět mužů ve člunu - plavba na kánoi po Labi

Nehledě na celkem standardní vodácký čtyřdenní víkend na červnové Sázavě a dvě několikadenní cyklistické expedice v rodinném kruhu, které nás zavedly nejdřív v červenci z Dukovan kolem brněnské přehrady k Moravskému krasu a v srpnu ještě mezi pahorky kolem Humpolce, přineslo tohle léto ještě další dvě pamětihodné výpravy. První z nich se uskutečnila při prodlouženém víkendu na vodě, kterým jsme tradičně poslední srpnovou nedělí končili léto.

Korečkový vykladač v Boleticích


Na vrcholu nebývalého sucha, které zanechalo mnohou českou řeku v podobě nesjízdné strouhy, nebylo snadné rozhodnout, kam se vlastně máme vydat, notabene s naší sedmimístnou kánoí. ?Jářku, hoši, a co takhle Labe? To jsme ještě nejeli, a tam aspoň budeme mít jistotu, že nebudeme drbat lodí o šutry,? navrhl velitel říční posádky. Návrh byl nadšeně přijat, zejména po ověření uspokojivého počtu občerstvoven podél trasy.


29. srpna jsme vypluli z Kladrub nad Labem, na půl cesty mezi Pardubicemi a Kolínem. Po pěti kilometrech jsme dorazili do chvaletického přístavu, odkud je Labe splavné pro nákladní lodě a který byl po léta cílem těžkotonážních pramic dopravujících uhlí do elektrárny Chvaletice z lovosického říčního terminálu, kde uhelné vlaky z mosteckého revíru vysypávaly svůj náklad do čekajících lodí. Jenže to všechno už je historie; dráhy před několika lety nasadily dumpingovou cenu, které skomírající ČSPLO nemohla konkurovat a ČEZ na říční dopravu zanevřel. V rozsáhlém chvaletickém přístavu, kterým se kdysi rozléhal hřmot vykladačů a dunění lodních motorů, teď u mola odpočívá ztichlá flotila nečinných remorkérů a oprýskaných nákladních pramic, nad nimiž se tyčí impozantní konstrukce mohutných vykladačů s rezavějícími korečkovými rypadly. Vypadá to jako opuštěné sídlo dávné civilizace, která tady zanechala své ocelové katedrály, v nichž se kdysi odehrávaly rachotící obřady. Dokud se uhlí na řeku nevrátí, zůstane chvaletický přístav největším českým areálem průmyslové archeologie.


Pluli jsme dál coby osamělá loď po opuštěné řece, jedni z mála, kteří u každého jezu rušili strážce komory z celodenního odpočinku. Před rokem 1989 by se s vodáky u zdymadla nikdo nebavil a nezbylo by, než přetahovat těžkou loď podél dlouhé hráze. Teď byli "komorníci", jak jimi říkají šífaři, vděční za každé rozptýlení, zejména když místo stanovených 0,20 Kč za kubík výtlaku jsme platili "jedním úplatným pivem". Ochotně nám napouštěli komory a otvírali vrata, telefonem si nás předávali od jednoho jezu ke druhému a popoháněli nás na cestu: ?Jestli nechcete v Klavarech přenášet, musíte do toho trochu hrábnout, on Franta půjde v šest domů!?


Před kolínskou komorou nás předjel remorkér tlačící nákladní pramici - jedno z mála plavidel na prázdné řece; při pohledu na letargickou dvoučlennou posádku soulodí kamarád povídá - ?Podívej se na ně, jak jsou v těžký pohodě - žádnej spěch, klídek, "však ono to tam nakonec dopluje, a těch pár minut nás nezabije, než to lano rozmotáme." Já když si vzpomenu na tu honičku u mě v práci... Až budu velkej, taky bych se chtěl stát "starším fendristou"*); to je život...?


Když jsme po třech dnech naposledy vytahovali loď na břeh, měli jsme za sebou šest zdymadel (proplavili jsme všechny kromě jednoho, které bylo v pravé poledne úplně opuštěné), průjezd pod kolínskými mosty a návštěvu na tamních antických slavnostech na říčním ostrově, nocleh v oboře u Libic, výhled z řeky na poděbradský zámek a závod s výletním parníkem. Závěr vodní sezóny se vydařil.

*) fendrista = člen posádky, který mezi loď a stěnu komory vkládá fendry neboli odražeče, tj. gumové/konopné balóny chránící bok lodě; a občas přitom ještě smotá nějaké to lano. Fyzicky i duševně nenáročná práce s mírným pohybem na čerstvém vzduchu, vhodná zejména pro přepracované technicko-hospodářské pracovníky... 8-)




Dopisy čtenářů

Wendy: Re:Gamma125, Léto v Londýně

Je to pekny. Hlavne je zajimavy, jak tam kazdej vidi neco uplne jinyho. No, tak ze se nejdu podivat na valecnou lod, to zrovna prekvapeni neni, ale stejne. Kdyz se divam na tvoje obrazky, tak si rikam, jak mi neco takovyho mohlo uniknout? (teda krome toho namorniho muzea)

Jitce námořní muzeum taky celkem snadno uniklo, přestože jsme šli kolem něj :-) jak říkáš, každý si najde to svoje. V Londýně je pro každého něco, a ani tentokrát jsem nestihl všechno, co jsem chtěl vidět. Pořád mi toho tam zbývá dost i na příští cesty...

***********************************************************

Pavel N.: Re: Gamma126, Z Prahy do Prešova a zpátky

K tvojí perfektní slovenštině - je to fajn, že se ještě najdou inteligenti, kteří v ní nespatřují záludný cizí jazyk. Tady v Lovosicích je Slováků nezanedbatelná velká menšina (výstižnější výraz mě nenapadá) a tak mám příležitost denně vylepšovat nejen slovní zásobu a větnou skladbu, ale i přízvuk :-)

Díky za kompliment, Pavle, moje slovenština má k perfektnosti určitě hodně daleko, ale mluvíš mi z duše, že úroveň znalosti tohohle doslova bratrského jazyka se v českých zemích stala jednou z obětí rozdělení federace. Nemám mnoho možností to prakticky posoudit, ale jestli se zakládají na pravdě stále častější stížnosti, že pro dnešní mladou generaci je slovenština cizí jazyk, pak je to svědectví nejen politováníhodné izolace obou odjakživa tak blízkých národů, ale trochu i duševní lenosti dnešní mládeže (teď musím vypadat jako stařešina s dlouhým fousem, ale ve spravedlivém pohoršení mi na tom čerta záleží :-) ). Ostatně proč se pohoršovat nad mládeží, která byla bez vlastní viny zbavena výhody dvojjazyčné federální televize a rozhlasu. Pamatuju se, jak před časem Zuzana Bubílková vysvětlovala, proč už Miroslavu Šimkovi na jevišti neodpovídá slovensky: prý jí diváci chválili, že ?úžasné představení, všechno dokonalé, jenom - paní Bubílková, ta slovenština...!? Od diváka nejsledovanější české televize je ovšem těžko čekat něco jiného než pohodlnost a nechuť k troše přemýšlení, ale obávám se, že je to reakce charakteristická pro národ, který je v Evropě vyhlášený svou jazykovou negramotností. Ke zlepšení tohoto žalostného stavu mnoho nepomohou média podbízející se línému čtenáři; zahlédl jsem včera v sobotní příloze rozhovor s Janou Kirschner, a jelikož u mladých zpěvaček mě zajímá spíš zpěv než jejich názory, jen jsem tu stránku zběžně přelétl, abych se najednou zarazil: ?Jářku, ta holka je přece Slovenka, ne? Tak proč sakra mluví do novin česky?? Nebo... no jasně, ona samozřejmě odpovídala slovensky, ale pro nás polovzdělance to museli přeložit do češtiny, abysme nedejbože nemuseli výjimečně trochu namáhat závity... Teda aspoň v Lidovkách by ze mně nemuseli dělat ještě většího pitomce, než jsem; my pamětníci snad ještě slovensky umíme, a těm mladým by jen prospělo, kdyby se trochu procvičili...?

***********************************************************

Serža.: Re: Gamma126, Z Prahy do Prešova a zpátky

Zdravím Jardo,
tož su hrozně rád, že se Ti u nás líbilo, kraj je to myslím opravdu nádherný, od Strečna až k nám na východ... Myslím, že je ještě i trošku nedoceněný, i když je to spojené asi i se službami... Zase na druhou stranu, až se to tam zlepší, vzroste i počet turistů, a může se ztratit kouzlo... Fascinoval mě Tvůj popis cesty, 160 a tempomat... super, já na své trase MB-HK-Olomóc-Valmez-Žilina-Poprad-Prešov-Svidník mám tak ca 60 km dálnice z celkem 660 km, takže vždycky si postesknu, že kilometrově tu samou trasu v Německu dělám tak za třetinu času... :-(((
A pokud se týká starých přátel, máš naprostou pravdu, rozdělení republiky nebylo a není na východě vnímáno pozitivně, ja sám jsem ještě nepotkal u nás člověka, který by ho schvaloval, dokonce v dobách rozdělení vznikla v Košicích napůl vážně míněná iniciativa o samostatném východze (když vy - tak my taky). Směrem na západ Slovenska je ten názor ale trochu jiné... Tož sů hrozně rád, že se Ti u nás líbilo a příští výprava - na východ... :-))) (to je taky jediná nevýhoda Slovače - nemáme moře).

Měj se el Capitano


Co se slovenských služeb týče, Seržo, nemohli jsme si stěžovat, i když za tři dny člověk mnoho nepozná - a ostatně to v Čechách taky není žádná sláva. Mimochodem, že nemáte moře - a co Zemplínská Šírava hned u vás za humny? Tam by se to plachtilo!
A s těmi 160 na tempomatu... to samozřejmě jen na přehledné dálnici a ve slabém provozu, takový pirát zas nejsem, abych před sebou postrkoval ty pomalejší, jak to mnozí dělají. Nehledě k tomu, že 160 km/h na tachometru neznamená 160 km/h ve skutečnosti, jak jsem si nedávno nechal úředně ověřit, když mě jednoho pozdního nedělního večera "Kryštofové" po několika letech zas jednou lapili, na D8 cestou z Ústí do Prahy: záblesk ze tmy a pak už kroužící červené světýlko na prázdné dálnici. Podle svého zvyku jsem vypnul motor i rádio a štrachám se z auta, abych nekoukal nafoukaně z okénka; přišel takový pětadvacetiletý zelenáč, a hned - ?Kampak spěcháme, mladej pane?? Povídám - ?S tím mladým pánem, to jste mi teda polichotil!? Když mě policista začal utěšovat (?No, tak starej přece jen ještě nejste!?), věděl jsem, že je to na dobré cestě. ?No jo, ale... víte, že jste jel 162?? povídá káravě. ?Sto šedesát dva?? podivil jsem se, ?to snad přece jenom ne; kdybyste řekl sto padesát, to asi jo...? ?Opravdu, tolik jsme vám naměřili, jak vás to támhle pod mostem vyfotilo.? Věděl jsem, že rychlost musela být menší, ale měl jsem nejasné tušení, že tvrzení o tempomatu nastaveném přesně na 160 km/h by při diskusi o pokutě za rychlost asi nebyl nejvhodnější argument, tak jsem radši byl zticha a tvářil se provinile. ?Jste ochoten zaplatit blokovou pokutu, nebo chcete správní řízení...?? Jářku - ?Tak, co mi zbývá, to radši tu pokutu, že jo... kolik mi napaříte?? ?Řekněme tři sta, co vy na to?? Takovou kulantní nabídku jsem samozřejmě ochotně přijal; policista se šel znova podívat na displej, a když mi nesl bločky, povídá - ?Měl jste pravdu, přehlédl jsem se, bylo to jenom 152... to se omlouvám. Tak šťastnou cestu - a jeďte opatrně!? Když jsem to necelou hodinu nato vyprávěl Jitce, řekla mi - ?To víš, už nejseš žádnej "křehkej salátek" - ale jak vidíš, má to i svoje výhody. Můžeš aspoň dostat slevu na pokutě, když si policajt potmě takhle naběhne s "mladým pánem"...? 8-)

Opuštěné nákladní lodě
Řídící stanoviště lodě
Schéma plavebních komor
Otevírající se vrata komory
Leknín
Labe ve Středních Čechách
Kolín
Fendrista
Kapitán
Výjezd z komory
Průjezd komorou
Labe romantické...
Vrata komory
Pohled na zámek
Setkání s říční lodí




Celý článek | Autor: Jarda Pecka | Počet komentářů: 6 | Přidat komentář | Informaèní e-mailVytisknout článek


©2001 Zbyněk Slába, grafické prvky - Renáta Řehová
Stránky byly vytvořeny s využžitím redakčního systému: PhpRS