Zajímavosti

* Gamma č. 141 (Kurs letecké radiofonie (II.))

Vydáno dne 17. 03. 2006 (2800 přečtení)

Zajímavosti z českého letectví - kurs letecké radiofonie (II.)

Jak to vypadá se spojením mezi letadly? Řeší třeba předpis L10, hlava pět, spojení mezi letadly navzájem? Takže, předpis vůbec nezná spojení mezi letadly. Kdy je spojení mezi letadly povoleno? Jenom kdy? Jenom v tísni. Letadla spolu nemají co komunikovat! Jako - když se potkají dva bejci1) nad Atlantikem, tak ten jeden říká, ?tak co, jak ti točí trojka2) - osm tisíc osm set?? a ten druhej povídá - ?no samozřejmě, trojka vosum vosum a dvojka vosum devět!?



Přednášející obchodní pilot Jiří Janíček(klikni)


1) bejk = Boeing 2) trojka = motor č. 3


Co by spolu komunikovali?? Jenom my u "malýho letectví" se domníváme, že když lítáme plachtařsky tajhle u Broumova, tak říkáme - ?Tondo, ty vole, okamžitě toč doleva, tady je dvoumetr!?1) Pak všichni Tondové točejí doleva a devadesát procent z nich skončí v poli, protože žádnej dvoumetr nikde nenajdou!

1) dvoumetr = termický stoupavý proud 2 m/s


Už ani vojenský letadla, když se navádějí navzájem na cíl, nekomunikujou hlasově, na tý ef patnáctce vedoucí zarámuje cíl, zmáčkne tlačítko, a ten vedenej, ten vůbec na to řízení nešahá, ten tam jenom takhle sedí, a je tam od toho, aby tomu vedoucímu řek - ty vole, mě nějak dochází rychlejc palivo! A to se hejbe všechno samo a vedoucí navolí tomu vedenýmu zbraně a odpal a jakmile ten cíl F-patnáctkou zarámuje, tak i ten vedoucí pustí ruce z řízení a ty letadla spolu komunikujou bez účasti člověka, protože člověk je hrozně pomalej a dělá veliký chyby! A i ze zteče to vyvádí samo, to samozřejmě víte, protože už dávno i Štuka1) vyváděla ze zteče bez účasti pilota, protože ten tam jen seděl a zhroucenej dělal - ?uueeeeee!?


Vy myslíte, že v tý F-šestnáctce tam jsou nějaký hrdinové, který nakoupějí devět gé a jenom utřou zpocený čelo? Ty tam spěj taky, že jo, ty vůbec nevědí, že... když smetou vlak támhle někde u Srebrenice, tak ten pilot je tam v totálním bezvědomí, to letadlo s ním udělá dva výkruty a ten neví, kde je, ten ví, že je někde u Evropy! A když se probere v letový hladině, tak pilot zmáčkne tlačítko "chci domů" a vono to dotočí a letí si domů, opravdu, vy - naprostá většina lidí, který se pohybujou v letectví, mně vyráží dech, protože lidi vůbec nemají ani nejmenší tuchu. Na palubách velkých letadel je nejvíc vošmatlaný tlačítko od bzučáku dozadu na letušku, když kapitán chce kafe, protože na to všechno ostatní se ty piloti bojejí šáhnout! Tam to začne syčet, tak vod toho dají ruce pryč, a přečtou si v příručce, třeba je tam "S" - "syčí to" a teďka je tam napsáno co udělat: "Vypni to." A jestli myslíte, že nějaký bouráci lítají v ef-šestnáctkách v přetížení devět gé a mrkaj na sebe a kynou si a říkaj - hele vole, vzal's ten vlak dobře? Ty tam spěj jako každej z nás, že jo. Normální smrtelník usne při třech gé, takovej lepší vojenskej pilot při pěti; když má natažený kaťata s tlakem2), tak při šesti, a při sedmi spěj všichni a při devíti se ohýbají trupy, a von když dělá nálet a má tam naložíno, tak tam těch devět má furt, že jo, to akorát v tom, jak se to jmenovalo - Top Gun, tam jsou hrdinové...

1) Štuka = německý střemhlavý bombardér Ju-87 z druhé světové války
2) anti-g oblek, který stlačuje nohy a vytlačuje krev zpátky do horní poloviny těla, čímž oddaluje bezvědomí do vyšších hodnot přetížení


No a když to spadne, tak pilot tam visí na kurtech, ty sedačky mají dneska trojosou stabilizaci, i když je to na zádech a spláchne ho to, tak okamžitě ho to otočí i se sedačkou do správný polohy, vyhodí mu to padáky, pak když je to těsně nad zemí, tak mu to začne vodepínat kurty, to všechno samo, ten chlap tam jenom sedí a přihlíží, stejně není víc schopnej, a když to spadne na zem, tak okamžitě vzadu za ním se spustí tenhleten ELT1) a za chvíli pro něj přibzučí vrtulník, nebo třeba za dva tři dni, tak tam jí ježky, ale nemyslete si, že to jsou nějaký - že jo - dyť to jsou lidi jako já nebo kdokoliv jinej. Kde myslíte, že dneska najdete pitomce, kterej půjde lítat s ef-šestnáctkou k armádě; takovejch abyste pohledal. [Zbyněk s Jardou se na sebe kouknou a unisono zasněně vzdychnou - Jo, našli by se...] Tak co tam může bejt za kvalitní lidi, že jo.

1) ELT = automatický vysílač, který samočinně přivolá pomoc


Tak... to jsem asi od toho tématu trochu unikl; takže letadla mezi sebou nekomunikujou, není k tomu nejmenší důvod. Letadlo komunikuje jenom s tou pozemní stanicí, v jejíž příslušnosti nebo podřízenosti v této chvíli je, jinak ty piloti mezi sebou si nic nepovídaj. To jenom u našeho malýho letectva - ?tak co, Tondo, jak ti to letí? - a ten povídá - ?jó, dobře, letí to,? že jo. Ale nejvíc mě rozesmál ten jeden, kterej říkal - ?Člověče, teďka asi mi ulítla vrtule, protože to silně brzdí a něco přede mnou odlítlo pryč!? a za chvíli mu říkaj - ?Tak jak to dopadlo?? a von povídá - ?Dobře, jsem v poli a vrtule je osm set padesát metrů přede mnou!?

[Uvedená příhoda potvrzuje platnost známého leteckého aforismu, podle kterého vrtule funguje jako větrák sloužící k chlazení pilota; když se vrtule zastaví, pilot se začne potit.
Pozn. JP]



Ve světě existuje kanál, kterej se jmenuje Interpilot - ve světě, ne abyste zase někde vykládali - ?Janíček nám povídal, že je Interpilot a my si na tom vysíláme.? Ve světě existuje kanál Interpilot, kterej slouží pro výměnu zpráv mezi piloty na stejných tratích na stejných typech, něco, co si ty letadla potřebujou nějakým způsobem říct.


U nás v Český republice žádnej kanál Interpilot není pro toto použití schválen. Někteří letci se domnívali, že pro ně nic neplatí a platí pro ně kmitočet jedna dva tři čtyři.1). To většinou piloti plachtaři. Plachtaři totiž už jsou skoro jako letci, ale ještě pořád jakoby měli nějakou tu skořápku z vajíčka někde na těle, eště zas takový letci to nejsou, a tak protože každej, kdo o letectví už něco ví, tak se domnívá, že - to je naše národní vlastnost, každej, kdo trochu čichne k letectví, tak už si myslí, že ví všechno. Protože letectví je jednoduchý - podívejte se, kolibřík váží jeden a půl gramu, a umí ve vzduchu i zastavit a couvat, že jo, tak co člověk. Někteří lidé mají mozek skoro až dvě kila, ženský až dvanáct set gramů. Dámy prominou, to je prostě pravda; s tím se nedá - průměrná váha mužskýho mozku je asi o dvě stě gramů větší, Anatol France měl sice asi 1270 gramů, což je dost málo, ale jeden blb měl asi dvě kila dvacet, a byl to chlap, ten výrazně přispěl ke zvednutí tý statistický křivky.


Takže piloti se domnívají, že kmitočet jedna dva tři čtyři je kmitočet určený pro výměnu zpráv ... tak 1234, tam není žádnej Interpilot, to je kmitočet Točné2), a ty jsou zrovna velice rádi, když třeba plachtaři vyrazejí na přelet a teďka vedou takový ty diskuse - ?Jsem nad velkým mestom, u neho je námestie a je tam jé er dé3) s červenými strechami,? jak jsem slyšel jednou asi čtyři hodiny, a pořád to děvče vyvolávalo, až asi v půl pátý, když už stíny se značně prodloužily a ona furt nevěděla, kde je, tak jí někdo říkal - to je Moskva a Rudý náměstí.

1) Kmitočet 1234 = 123,4 MHz
2) Točná = sportovní letiště u Prahy, jihovýchodně od Modřan
3) Pro ty, co už to nepamatují: JRD = Jednotné rolnícke družstvo


Teďka se objevily někde na Internetu takový zprávy, jako že se zkoumají k uvolnění další kmitočty, já vám jenom chci říct, že tohle tak není, kmitočtů je hrozně málo, kmitočty vlastně nejsou vůbec k dispozici, žádný. Všechny stávající kmitočty využívatelný z technickýho hlediska jsou prodaný, tam už žádný místo není. Jediný, co se dá užít, jsou kmitočty takzvané nechráněné. Chráněné kmitočty jsou kmitočty, který používá třeba v Český republice řízení letového provozu, kdy musí být zajištěný spojení s letadly dejme tomu na 75 majlí1). To je takzvaná ochranná vzdálenost, a tam se na stejným kmitočtu nesmí vyskytovat žádná jiná stanice, aby bylo to spojení zajištěný.


Opakovací vzdálenost pro kmitočet na VKV je zhruba 300 kilometrů. Na VKV potřebujete 300 kilometrů na to, abyste ty stanice od sebe místně separovali. Pak to rušení je dostatečně odstíněný a už se dá uvažovat o tom, že dvě letiště mohou pracovat, pokud jsou tři sta kilometrů od sebe, na stejným kmitočtu. To jsou kmitočty chráněné.


Nechráněné kmitočty jsou ty, co my používáme, 122.2, 122.6, 123.5, 123.6 MHz, kde žádná kvalita toho spojení není vůbec ničím zaručena. Protože na jednom kmitočtu, třeba 122.6, vysílá asi sedmnáct letišť v Český republice, a navíc na tomhle kmitočtu pracujou Němci, takže slyšíte, jak voni si tam "der Zug" a my tady si myslíme, že je to naše, a když potom tam někdo křičí, že to má jako svoji frekvenci a ?idítě damój? a takový věci, tak to není pravda. Prostě to jsou kmitočty nechráněný a na nich může probíhat jakýkoliv vysílání. A pro spojení mezi dvěma letadly u nás žádný kmitočet neexistuje, spojení mezi dvěma letadly je možné pouze v případech tísně.


Jak to děláte vy, do toho mně nic není. Jak si to zdůvodníte před úřadem, to je vaše věc. Ale pro zkoušku byste aspoň tohle měli vědět. Ani vojáci už dneska při zteči na cíl mezi sebou nekomunikujou. Ten vedoucí to zarámuje, zmáčkne nějaký to tlačítko GO, vybere si symbol raket, zmáčkne to, koukne na toho druhýho, ten řekne ?Jo,? má takhle ve vočích obrovský vykřičníky, protože ví, že už za chvíli mu bude hrozně špatně, a jsou tam.

1) míle v letectví je vždy námořní, tj. zde 75 x 1,852 m = 139 km



Dopisy čtenářů

Myšák:

Toho Janečka jsme měli taky, hned na začátku nás trochu vystrašil maličko arogantním chováním, ale bylo vidět, že to má v hlavě hodně srovnaný a byla s ním dost sranda, ten kurs jsem ohodnotil několika hvězdičkami, i když předem jsem očekával ,že to bude zabitej víkend..

My se Zbyňkem rovněž :-) a na panu Janíčkovi bylo opravdu zřetelně patrné, že po svých mnohaletých zkušenostech ?does not suffer fools easily?, špatně snáší hlupáky a vůbec ty, co to neumějí... kteréžto kategorii, jak neskromně doufám, jsme se snad onoho víkendu díky jeho významnému přispění zas o kousek vzdálili... :-)

*************************************************************************

Pavel K.:

Povedlo se Ti mi osvěžit nedávné zážitky se stejným pánem, neboť jsem tenhle kurz absolvoval před pár měsíci. Šou to byla ale uplně stejná!!! :-) On je fakt sqělej !
Neříkej mi ale že si ty jeho vejšplechty všechny pamatuješ. Tos musel nahrávat. Přiznám se ale, že byť mám dotyčný průkaz u sebe, dodnes jsem plně nevstřebal všechno co nám tam za ty dva dny přednesl. Jak jsi na tom Ty ?


Na rozdíl od Tebe, Pavle, já už jsem stačil zapomenout i většinu toho mála, co jsem tam tenkrát odrecitoval u zkoušky :-) budu si zase muset projít zápisky, až to bude aktuální. A "Janíčkovy vejšplechty" (v tom nejlepším smyslu) bych si v takovém množství opravdu nedokázal zapamatovat ani přibližně; naštěstí můj Pentax S450 (4MPx, 5x zoom) se svými 256 megabyty a kapacitou osmi hodin zvukového záznamu má lepšího pamatováka než já... ostatně proto jsem si ho taky koupil :-)





Celý článek | Autor: Jarda Pecka | Počet komentářů: 5 | Přidat komentář | Informaèní e-mailVytisknout článek


©2001 Zbyněk Slába, grafické prvky - Renáta Řehová
Stránky byly vytvořeny s využžitím redakčního systému: PhpRS