![]() |
![]() ![]() Here comes one of my winged darlings, then: the A-10 Warthog. Enjoy! Et pour Monsieur Saint-André, encore fois, merci beaucoup! Na tento týden jsem slíbil malý pamlsek pro příznivce letecké techniky; tohle je tedy první část krátkého seriálu věnovaného jednomu typu letadla, o němž jsem se už dlouho chystal napsat. Posledním impulsem, který konečně zaměřil přelétavý paprsek Gammy tímto směrem, byl související článek v The New York Times (kdokoliv z vás, kdo má zájem o tyto věhlasné noviny, si může zdarma předplatit jejich internetovou verzi na http://www.nytimes.com). Nejdřív jsem chtěl na základě tohoto článku sepsat vlastní úvod k chystanému leteckému miniseriálu; když jsem si však uvědomil, že bych neuměl napodobit výmluvný styl jeho autora, rozhodl jsem se zkusit štěstí a požádat o souhlas s přetištěním původního textu. Díky mimořádnému pochopení a velkorysosti pana Claire Saint-André z pařížského ústředí NYT mám nyní tu čest a potěšení podělit se s vámi o článek jednoho z nejprestižnějších světových listů. Teď tedy přichází jeden z mých okřídlených miláčků: A-10 Prase bradavičnaté. Příjemné čtení! May 27, 2003, The New York Times On the Web http://www.nytimes.com/2003/05/27/opinion/27CORA.html?th The Hog That Saves the Grunts Prase, které chrání blátošlapy By ROBERT CORAM Czech translation JARDA PECKA ? 2003 The New York Times ![]() In early April, Maj. Gen. David Deptula of the Air Combat Command ordered a subordinate to draft a memo justifying the decommissioning of the A-10 fleet. The remaining eight active duty A-10 squadrons (in 1991, the number was 18) could be mothballed as early as 2004. (Americké) vojenské letectvo zamýšlí přichystat A-10 "Warthogům" neslavný návrat z Perského zálivu. Na začátku dubna generálmajor David Deptula z Leteckého bojového velitelství nařídil svému podřízenému, aby sepsal zprávu zdůvodňující stažení flotily A-desítek ze služby. Zbývajících osm eskader A-10 (v roce 1991 jich bylo 18) by mohlo být zakonzervováno (angl. doslova "zakukleno") už v roce 2004. ![]() Tohle je hrubá chyba. A-10 byla jednou z nejúčinnějších, nejničivějších a nejobávanějších zbraní irácké války. Její nepřítomnost uvede jednotky na bojišti ve vážné nebezpečí. Rozhodnutí vyřadit tohle letadlo ze služby je výsledkem zakořeněné politické a kulturní krátkozrakosti. ![]() Zhruba tou dobou, kdy generál vydal svůj rozkaz, se rozvíjela rozhodující bitva irácké války. Americká armáda postoupila k mostu u řeky Tigris na předměstí Bagdádu a narazila na irácké tanky a obrněné transportéry rozmístěné na druhém konci mostu. Následovala ničivá přestřelka. Byla vyslána žádost o pomoc, a navzdory hustým mrakům a mlze přiletěly podél řeky dvě A-desítky ve výšce nižší než 300 metrů, dštící směs protipancéřové a trhavé munice rychlostí 3900 nábojů za minutu. Irácký odpor byl rozdrcen. Byla to klasická ukázka "přímé vzdušné podpory". ![]() A-10 bylo také nejaktivnější letadlo první války v Zálivu. A-desítky provedly tolik bojových startů, že letectvo už ztratilo přehled o jejich počtu. Palcové titulky v novinách shrábl elegantní "neviditelný" F-117, ale iráčtí zajatci při poválečném výslechu vypověděli, že ze všech letadel se nejvíc obávali A-desítek a starobylých bombardérů B-52. ![]() Chceme-li pochopit, proč mají špičky letectva tak hlubokou nechuť k A-10, musíme se vrátit do roku 1947, kdy se vojenské letectvo odštěpilo od pozemní armády a stalo se nezávislou součástí ozbrojených sil. Základním důvodem existence nové složky bylo "strategické bombardování", které spočívá v bombardovacích útocích do hloubi nepřátelského území proti továrnám a dopravní soustavě. Tahle koncepce je ale pochybená v samém zároku, z jednoduchého důvodu, že vzdušná síla sama o sobě nikdy válku nevyhrála. ![]() Strategické bombardování, nyní nazývané "přehradné bombardování", přesto zůstává filosofickou páteří vojenského letectva. Cokoliv, co se týká letecké podpory pozemních sil, je hořkou připomínkou, že letectvo bývalo součástí pozemní armády a bylo podřízeno velitelům pozemních sil. Pro chlapíky s bílými šátky není většího ponížení, než když se jim řekne, že ze všeho nejlíp jim jde podpora pozemních vojsk. ![]() Než byla v sedmdesátých letech vyvinuta A-10, letectvo používalo pro přímou vzdušnou podporu stará letadla se slabými motory. Nikdy nemělo letadlo, které by bylo navrženo speciálně pro podporu polních jednotek při letu nízko nad zemí. A-10 by ve skutečnosti nikdy nebyla vyrobena, kdyby letectvo nebylo přesvědčené, že se mu armáda snaží ukrást roli přímé vzdušné podpory - a tím i milióny dolarů z rozpočtu - vývojem bitevního vrtulníku Cheyenne. Letectvo tedy muselo postavit něco levnějšího než Cheyenne. A jelikož letectvu se ošklivila myšlenka na letadlo jmenovitě určené pro přímou vzdušnou podporu, generálové dali od projektu ruce pryč a inženýři, když jim do jejich práce přestali strkat nos vysocí důstojníci, vytvořili nejlepší letadlo na světě pro podporu pozemních jednotek. ![]() A-desítka je levná, pomalá, primitivní, nemá přídavné spalování a je tak ohyzdná, že velkolepé bojové jméno "Úder hromu" bylo zapomenuto a stroji se říká "Prase bradavičnaté", nebo prostě "Prase". Co tohle letadlo naopak má, je smrtící třicetimilimetrový kanón, dva vysoko položené a pro menší zranitelnost široce odsazené motory, titanová "vana", která chrání pilota, neprůstřelný kryt kokpitu odolný proti střepinám, tři záložní řídící systémy, robustní rám a nádrže plněné protipožární pěnou - dohromady výbava, která z tohohle letadla činí jednu z nejodolnějších a přitom nejnebezpečnějších zbraní na bojišti. ![]() Tyto vlastnosti však byly dlouho přehlíženy, ba dokonce popírány, kvůli filosofické averzi vůči úkolům přímé vzdušné podpory. Spojte si to s tím, jak je letectvo zamilované do vyspělé technologie F/A-22 při 252 miliónech dolarů za kus [F/A=Fighter/Attack, tj. stíhací bombardér] a stíhačky F-35 (předběžné odhady ceny hovoří o 40 miliónech dolarů za kus), a je jasné, že někdo bude muset ustoupit. ![]() Navzdory rozpočtovým problémům se letectvo rozhodlo ušetřit tím, že se zbaví levného letadla a ponechá si ta drahá. Oběti jsou nutné, a tuhle letectvo podstoupí se zvláštním potěšením. ![]() Letectvo prosazuje F-35 se zdůvodněním, že bude moci poskytovat přímou vzdušnou podporu, což je prohlášení, které většina pilotů pokládá za zábavné. Ale cena za F-35 znamená, že letectvo nebude tohle letadlo ohrožovat tím, že by ho posílalo létat tak nízko, aby ho mohl nepřítel sestřelit kalašnikovem. (Ano, takhle zranitelné to letadlo bude.) ![]() Mezitím se letectvo ze všech sil snaží přesvědčit veřejnost, že štíhlé tryskové stíhačky F-16 jsou letadly přímé vzdušné podpory současnosti. Jenže během války v Zálivu v roce 1991 a v Kosovu letecvo nedovolilo F-šestnáctkám létat pod hladinou 3000 metrů z obav před jejich zranitelností protileteckými kanóny a raketami. ![]() Pěšáky přítomnost Prasete uklidňuje, protože když potřebují přímou palebnou podporu, potřebují ji rychle. A vědí, že A-10 se může potulovat nad bojištěm a na požádání okamžitě udeřit. Je to jediné letadlo, jehož piloti jsou cvičeni k tomu, aby pouhýma očima rozeznali přítele od nepřítele a které je schopné střílet svým kanónem i na cíle vzdálené pouhých 100 metrů. Je to jediné letadlo, které dokáže inkasovat těžké zásahy od pozemní palby a stále ještě donést svého pilota zpátky domů. ![]() Ale hlavní rozdíl mezi těmi, kdo pilotují letadla se špičatými nosy a těmi, kteří řídí Prasata, je pilotův způsob myšlení. "Modré kombinézy" u letectva jsou vysokolétající zastánci vzdušné síly, kteří nemají čas myslet na ty, co nosí zablácené kanady. Šoféři A-desítek cvičí s pozemními jednotkami. Vědí, jak armáda funguje a co potřebuje. (V boji je pilot A-10 přidělen k armádní jednotce.) ![]() Jestli se letectvu podaří zabít A-desítku, zůstane po ní vážná mezera v americké schopnosti vést válku. Vzdušná moc sama o sobě nedokáže přinést vítězství. O osudu národů a směru dějin rozhodují pozemní jednotky. A-10 je jediné letadlo v celém letectvu určené k podpoře těchto jednotek. Už jen z toho důvodu by si letectvo mělo A-desítku ponechat a začít vyvíjet nové letadlo pro přímou vzdušnou podporu podobné Praseti, aby potvrdilo svůj dlouhodobý závazek podporovat naše muže a ženy, kteří bojují v blátě. |