
Gamma č. 119 (Slavná letadla (VII.))
Vydáno dne 09. 03. 2006 (3958 přečtení)Slavná letadla (VII.) - A 10 Warthog (I.)
![]() |
![]() ![]() Here comes one of my winged darlings, then: the A-10 Warthog. Enjoy! Et pour Monsieur Saint-André, encore fois, merci beaucoup! Na tento týden jsem slíbil malý pamlsek pro příznivce letecké techniky; tohle je tedy první část krátkého seriálu věnovaného jednomu typu letadla, o němž jsem se už dlouho chystal napsat. Posledním impulsem, který konečně zaměřil přelétavý paprsek Gammy tímto směrem, byl související článek v The New York Times (kdokoliv z vás, kdo má zájem o tyto věhlasné noviny, si může zdarma předplatit jejich internetovou verzi na http://www.nytimes.com). Nejdřív jsem chtěl na základě tohoto článku sepsat vlastní úvod k chystanému leteckému miniseriálu; když jsem si však uvědomil, že bych neuměl napodobit výmluvný styl jeho autora, rozhodl jsem se zkusit štěstí a požádat o souhlas s přetištěním původního textu. Díky mimořádnému pochopení a velkorysosti pana Claire Saint-André z pařížského ústředí NYT mám nyní tu čest a potěšení podělit se s vámi o článek jednoho z nejprestižnějších světových listů. Teď tedy přichází jeden z mých okřídlených miláčků: A-10 Prase bradavičnaté. Příjemné čtení! May 27, 2003, The New York Times On the Web http://www.nytimes.com/2003/05/27/opinion/27CORA.html?th The Hog That Saves the Grunts Prase, které chrání blátošlapy By ROBERT CORAM Czech translation JARDA PECKA ? 2003 The New York Times ![]() In early April, Maj. Gen. David Deptula of the Air Combat Command ordered a subordinate to draft a memo justifying the decommissioning of the A-10 fleet. The remaining eight active duty A-10 squadrons (in 1991, the number was 18) could be mothballed as early as 2004. (Americké) vojenské letectvo zamýšlí přichystat A-10 "Warthogům" neslavný návrat z Perského zálivu. Na začátku dubna generálmajor David Deptula z Leteckého bojového velitelství nařídil svému podřízenému, aby sepsal zprávu zdůvodňující stažení flotily A-desítek ze služby. Zbývajících osm eskader A-10 (v roce 1991 jich bylo 18) by mohlo být zakonzervováno (angl. doslova "zakukleno") už v roce 2004. ![]() Tohle je hrubá chyba. A-10 byla jednou z nejúčinnějších, nejničivějších a nejobávanějších zbraní irácké války. Její nepřítomnost uvede jednotky na bojišti ve vážné nebezpečí. Rozhodnutí vyřadit tohle letadlo ze služby je výsledkem zakořeněné politické a kulturní krátkozrakosti. ![]() Zhruba tou dobou, kdy generál vydal svůj rozkaz, se rozvíjela rozhodující bitva irácké války. Americká armáda postoupila k mostu u řeky Tigris na předměstí Bagdádu a narazila na irácké tanky a obrněné transportéry rozmístěné na druhém konci mostu. Následovala ničivá přestřelka. Byla vyslána žádost o pomoc, a navzdory hustým mrakům a mlze přiletěly podél řeky dvě A-desítky ve výšce nižší než 300 metrů, dštící směs protipancéřové a trhavé munice rychlostí 3900 nábojů za minutu. Irácký odpor byl rozdrcen. Byla to klasická ukázka "přímé vzdušné podpory". ![]() A-10 bylo také nejaktivnější letadlo první války v Zálivu. A-desítky provedly tolik bojových startů, že letectvo už ztratilo přehled o jejich počtu. Palcové titulky v novinách shrábl elegantní "neviditelný" F-117, ale iráčtí zajatci při poválečném výslechu vypověděli, že ze všech letadel se nejvíc obávali A-desítek a starobylých bombardérů B-52. ![]() Chceme-li pochopit, proč mají špičky letectva tak hlubokou nechuť k A-10, musíme se vrátit do roku 1947, kdy se vojenské letectvo odštěpilo od pozemní armády a stalo se nezávislou součástí ozbrojených sil. Základním důvodem existence nové složky bylo "strategické bombardování", které spočívá v bombardovacích útocích do hloubi nepřátelského území proti továrnám a dopravní soustavě. Tahle koncepce je ale pochybená v samém zároku, z jednoduchého důvodu, že vzdušná síla sama o sobě nikdy válku nevyhrála. ![]() Strategické bombardování, nyní nazývané "přehradné bombardování", přesto zůstává filosofickou páteří vojenského letectva. Cokoliv, co se týká letecké podpory pozemních sil, je hořkou připomínkou, že letectvo bývalo součástí pozemní armády a bylo podřízeno velitelům pozemních sil. Pro chlapíky s bílými šátky není většího ponížení, než když se jim řekne, že ze všeho nejlíp jim jde podpora pozemních vojsk. ![]() Než byla v sedmdesátých letech vyvinuta A-10, letectvo používalo pro přímou vzdušnou podporu stará letadla se slabými motory. Nikdy nemělo letadlo, které by bylo navrženo speciálně pro podporu polních jednotek při letu nízko nad zemí. A-10 by ve skutečnosti nikdy nebyla vyrobena, kdyby letectvo nebylo přesvědčené, že se mu armáda snaží ukrást roli přímé vzdušné podpory - a tím i milióny dolarů z rozpočtu - vývojem bitevního vrtulníku Cheyenne. Letectvo tedy muselo postavit něco levnějšího než Cheyenne. A jelikož letectvu se ošklivila myšlenka na letadlo jmenovitě určené pro přímou vzdušnou podporu, generálové dali od projektu ruce pryč a inženýři, když jim do jejich práce přestali strkat nos vysocí důstojníci, vytvořili nejlepší letadlo na světě pro podporu pozemních jednotek. ![]() A-desítka je levná, pomalá, primitivní, nemá přídavné spalování a je tak ohyzdná, že velkolepé bojové jméno "Úder hromu" bylo zapomenuto a stroji se říká "Prase bradavičnaté", nebo prostě "Prase". Co tohle letadlo naopak má, je smrtící třicetimilimetrový kanón, dva vysoko položené a pro menší zranitelnost široce odsazené motory, titanová "vana", která chrání pilota, neprůstřelný kryt kokpitu odolný proti střepinám, tři záložní řídící systémy, robustní rám a nádrže plněné protipožární pěnou - dohromady výbava, která z tohohle letadla činí jednu z nejodolnějších a přitom nejnebezpečnějších zbraní na bojišti. ![]() Tyto vlastnosti však byly dlouho přehlíženy, ba dokonce popírány, kvůli filosofické averzi vůči úkolům přímé vzdušné podpory. Spojte si to s tím, jak je letectvo zamilované do vyspělé technologie F/A-22 při 252 miliónech dolarů za kus [F/A=Fighter/Attack, tj. stíhací bombardér] a stíhačky F-35 (předběžné odhady ceny hovoří o 40 miliónech dolarů za kus), a je jasné, že někdo bude muset ustoupit. ![]() Navzdory rozpočtovým problémům se letectvo rozhodlo ušetřit tím, že se zbaví levného letadla a ponechá si ta drahá. Oběti jsou nutné, a tuhle letectvo podstoupí se zvláštním potěšením. ![]() Letectvo prosazuje F-35 se zdůvodněním, že bude moci poskytovat přímou vzdušnou podporu, což je prohlášení, které většina pilotů pokládá za zábavné. Ale cena za F-35 znamená, že letectvo nebude tohle letadlo ohrožovat tím, že by ho posílalo létat tak nízko, aby ho mohl nepřítel sestřelit kalašnikovem. (Ano, takhle zranitelné to letadlo bude.) ![]() Mezitím se letectvo ze všech sil snaží přesvědčit veřejnost, že štíhlé tryskové stíhačky F-16 jsou letadly přímé vzdušné podpory současnosti. Jenže během války v Zálivu v roce 1991 a v Kosovu letecvo nedovolilo F-šestnáctkám létat pod hladinou 3000 metrů z obav před jejich zranitelností protileteckými kanóny a raketami. ![]() Pěšáky přítomnost Prasete uklidňuje, protože když potřebují přímou palebnou podporu, potřebují ji rychle. A vědí, že A-10 se může potulovat nad bojištěm a na požádání okamžitě udeřit. Je to jediné letadlo, jehož piloti jsou cvičeni k tomu, aby pouhýma očima rozeznali přítele od nepřítele a které je schopné střílet svým kanónem i na cíle vzdálené pouhých 100 metrů. Je to jediné letadlo, které dokáže inkasovat těžké zásahy od pozemní palby a stále ještě donést svého pilota zpátky domů. ![]() Ale hlavní rozdíl mezi těmi, kdo pilotují letadla se špičatými nosy a těmi, kteří řídí Prasata, je pilotův způsob myšlení. "Modré kombinézy" u letectva jsou vysokolétající zastánci vzdušné síly, kteří nemají čas myslet na ty, co nosí zablácené kanady. Šoféři A-desítek cvičí s pozemními jednotkami. Vědí, jak armáda funguje a co potřebuje. (V boji je pilot A-10 přidělen k armádní jednotce.) ![]() Jestli se letectvu podaří zabít A-desítku, zůstane po ní vážná mezera v americké schopnosti vést válku. Vzdušná moc sama o sobě nedokáže přinést vítězství. O osudu národů a směru dějin rozhodují pozemní jednotky. A-10 je jediné letadlo v celém letectvu určené k podpoře těchto jednotek. Už jen z toho důvodu by si letectvo mělo A-desítku ponechat a začít vyvíjet nové letadlo pro přímou vzdušnou podporu podobné Praseti, aby potvrdilo svůj dlouhodobý závazek podporovat naše muže a ženy, kteří bojují v blátě. |
Související články:
Gamma č. 166 (Slavná letadla (XI.)) (12.06.2006)
Gamma č. 155 (Slavná letadla (X.)) (24.03.2006)
Gamma č. 121 (Slavná letadla (IX.)) (10.03.2006)
Gamma č. 120 (Slavná letadla (VIII.)) (10.03.2006)
Gamma č. 113 (Slavná letadla (VI.)) (08.03.2006)
Gamma č. 112 (Slavná letadla (V.)) (08.03.2006)
Gamma č. 099_340 (Slavná letadla (IV.)) (01.03.2006)
Gamma č. 073 (Slavná letadla (III.)) (17.02.2006)
Gamma č. 071_737 (Slavná letadla (II.)) (16.02.2006)
Gamma č. 062 (Slavná letadla (I.)) (15.02.2006)
Gamma č. 166 (Slavná letadla (XI.)) (12.06.2006)
Gamma č. 155 (Slavná letadla (X.)) (24.03.2006)
Gamma č. 121 (Slavná letadla (IX.)) (10.03.2006)
Gamma č. 120 (Slavná letadla (VIII.)) (10.03.2006)
Gamma č. 113 (Slavná letadla (VI.)) (08.03.2006)
Gamma č. 112 (Slavná letadla (V.)) (08.03.2006)
Gamma č. 099_340 (Slavná letadla (IV.)) (01.03.2006)
Gamma č. 073 (Slavná letadla (III.)) (17.02.2006)
Gamma č. 071_737 (Slavná letadla (II.)) (16.02.2006)
Gamma č. 062 (Slavná letadla (I.)) (15.02.2006)
Celý článek | Autor: Jarda Pecka | Počet komentářů: 17 | Přidat komentář |

