Když nám příroda dává mat

Autor: Zbyněk Slába <Zbynek.slaba(at)email.cz>, Téma: Zajímavosti, Vydáno dne: 29. 09. 2013

Jak nekompetentní česká státní správa staví dálnici a kolik za to zaplatíme my, daňoví poplatníci

Chorvati mají takový vtip: "Zatímco my postavíme pět set kilometrů dálnice za čtyři roky, Čechům trvají čtyři kilometry dálnice pět set let". České Středohoří má tři základní vlastnosti: 1) je velmi neobvyklé a také vzácné, 2) z hlediska geologické podstaty je značně nestabilní, 3) stojí v cestě plánovanému úseku dálnice D8 z Lovosic do Ústí nad Labem. Kvůli bodu jedna se vedou již desítky let spory, občanské i právní. Kvůli bodu dva nastala velmi zajímavá situace, za kterou by řada zodpovědných úředníků měla dostat tresty v horní sazbě, spojené s náhradou obrovských škod. Bod tři je důvodem celé situace, kdy se organizovaný zločin, prorostlý do státní správy, pokusil - a to úspěšně, - získat řadu miliard ze státních prostředků pro sebe. Aby se tak mohlo stát, bylo nutné především maximálně "ušetřit" a to za každou cenu! Jak? Pojďme se na to krátce podívat.



Řeč je o masivním sesuvu půdy na dokončované těleso dálnice, ke kterému došlo letos na jaře po dlouhých deštích. České Středohoří je z geologického hlediska útvarem, vzniklým dávnou sopečnou činností, nyní erodujícími, obvykle znělcovými kužely, pokrytými zeminou a náletovou vegetací. Tragické sesuvy půdy jsou v něm poměrně běžné, něco málo o tom vědí například v obci Klapý pod hradem Házmburkem. Věděli to i inženýři z železniční společnosti Aussiger Teplitzer Eissenbahn, zkráceně ATE, kteří tu před sto třiceti lety postavili krásnou železniční trať z Lovosic do Teplic. Ti si dali obrovský pozor, aby nějakým zásadním způsobem nenarušili statiku krajiny v místě, kudy železnice probíhala. Zářezy dělali pouze skrze pevné skalní podloží a terénní vlny raději obcházeli po vrstevnici. Oproti tomu se český stát rozhodl prorazit hlavou zeď a prakticky zkopírovat trasu železniční trati s tím, že kvalita podloží a okolí se naprosto ignorovala a navíc - nad místem sesuvu se také nachází lom Dobkovičky, jehož erozní činnost měl řešit státní Báňský úřad - a evidentně také neřešil. Alespoň ne v souvislosti s dostavbou D8. A tak když se pod inkriminovaným místem provedl rozsáhlý zářez do stávající, nezpevněné půdy, vyvolalo to neméně rozsáhlý sesuv, který fatálně přerušil trať i dostavovanou dálnici. Prakticky vše čekalo pouze na vhodný spouštěč a tím byly zmíněné jarní deště.


Již první fotografie je znakem naprosté nekompetentnosti hned tří státních úřadů: Báňského, Správy železničních a dopravních cest a Ministerstva dopravy. Vidíte dosud stojící návěští, které nařizuje zpomalení vlaku? V tomto místě se totiž podloží pohnulo již dříve, to vedlo k esovité deformaci stávajícího náspu a rychlost vlaku tu byla omezena na 10 km/h. Už toto by musel každý příčetný úředník vyhodnotit jako značné riziko a stát si měl nechat zpracovat podrobný geologický průzkum všech kritických míst. Jenomže to neudělal a výsledek je opravdu značně tristní. Proč? Protože pokud se nepodaří sanace svahu a on se stále pohybuje, pak se bude muset dálnice postavit jinudy. Stávající cena stavby byla téměř jednu miliardu korun za jeden kilometr, tedy zhruba osmkrát více, než v kterékoli jiné západní zemi. Například Němci to umí za cca 200 miliónů, přičemž kvalita je nesrovnatelně vyšší a stejně tak i v již zmiňovaném Chorvatsku. Nejenom, že to zaplatíme všichni ze svých daní, ale navíc se dostavba Panevropské magistrály protáhne. Dle některých zpravodajských serverů až o dalších deset let. Díky nekompetentním českým úředníkům. Dálnice totiž nikdy neměla vést tudy, už jenom z důvodu likvidace nejvzácnější části Českého Středohoří. Jenomže tato varianta a navíc s vyloučením podpovrchové části, kterou navrhovali ekologové, byla na první pohled nejlevnější a poskytovala tak značný prostor pro korupci. Po nás potopa, to bylo zřejmě heslo odpovědných lidí, kteří zahájili stavbu nezákonně a oproti rozsudkům soudů všech instancí. A "potopa" se jim povedla naprosto dokonale. Byl za tento ekologický a ekonomický zločin a za obecné ohrožení někdo potrestán? Nebyl a nejspíš ani nebude, počkejme si a uvidíme.


Přemýšleli jste někdy o tom, jak značná sociální nerovnost se u nás vytváří, díky právě podobným excesům, které mocným neustále procházejí? Jak je možné, že mladé rodiny, důchodci, svobodné matky a další zranitelné skupiny obyvatelstva žijí na hranici životního minima a oproti tomu mají někteří "političtí podnikatelé" na svých zahraničních účtech miliardy korun a ve své drzosti se bez jakýchkoli skrupulí pokusí zabít člověka, který jim stojí v cestě, když sedí opilí za volantem svého luxusního vozu? Napadlo vás někdy, jak kvalitní by mohl být v této zemi život, pokud by se stovky miliard podobným způsobem neodlévaly jinam a kdyby státní správa hospodařila, jak hospodařit má?? Někdy je lepší nepřemýšlet. A raději nechodit k volbám a tak dále zvyšovat šance, že zločinci zůstanou u svých výnosných korýtek i nadále. Malá matematika: stávající dostavba stála cca 12 miliard korun, to je jedna miliarda za jeden kilometr dálnice. Civilizovaný stát by na její stavbě ušetřil a navíc by nedopustil zničení cenné přírodní lokality. Výsledná úspora by byla cca deset miliard korun jenom za vlastní stavbu. Cena zničené, unikátní lokality je nevyčíslitelná. Pokud dálnice nakonec povede jinudy, zaplatíme za to desítky miliard navíc. Když se stát rozhodne pro sanaci, zaplatíme stovky miliónů jenom za toto jedno místo. Takových nebezpečných prvků je ale na trase více. Cena navždy zničené trati je z historického hlediska rovněž nevyčíslitelná. Proč navždy? Protože na její opravu chybí peníze i kompetentnost. Paradoxně se do její údržby rok před zničením poměrně masivně investovalo. A tak je to u nás se vším.


K jednotlivým fotografiím:

- D8 1: začátek sesuvu ve směru od Teplic, povšimněte si návěští pro zpomalení vlaku

- D8 2: z téhož místa, vlevo dole je "přestěhovaný" násep se zbytky železniční trati

- D8 3: roztrhaný železniční násep

- D8 4: detailní záběr z jiného úhlu

- D8 5: rozdrcené betonové pražce

- D8 6: začátek sesuvu ve směru od Lovosic, povšimněte si výsledné hloubky

- D8 7: pohled z konce náspu dolů do lesa, terén je nebezpečný a neprůchodný

- D8 8: pohled z čela sesuvu na zbytek trati a na poškozené kopce nad lomem Dobkovičky

- D8 9: detail zničené trati v korunách stromů

- D8 10: čelo závalu ve směru od Lovosic

- D8 11: ze stejného místa na začátek závalu

- D8 12: jedna z mnoha nebezpečných trhlin na závalu

- D8 13: pohled ze závalu směrem na Ústí

- D8 14: pohled na druhou stranu závalu a Lovoš

Velmi zajímavé fotografie naleznete i na tomto odkazu