Šumava - Srní, horské kolo, léto 2001, 1. strana
Šumavu a zejména její centrální část - Srní jsem trochu znal z několika mých dřívejších dovolených. V roce 2001 mě napadlo přibrat sebou horské kolo a poznat tento nádherný kraj ze sedla mého "ocelového oře". Nápad to byl dobrý, pouze postrádal jednu nepodstatnou drobnost a to jakoukoli možnost vlastní dopravy na jihozápad republiky, protože auto jsem v té době neměl a autobus z kapacitních důvodů nepřipadal v úvahu. Pocházejíc z železničářské rodiny a svázán tak určitými tradicemi, zvolil jsem nakonec "osvědčený" způsob přepravy...
|
Opsáno v turistickém přístřešku na Jezerní slati:
25.8.2000 - Souboj s Českými drahami a dobrodružná cesta do Srní
Všechno začalo relativně nevinným dotazem mému kamarádovi Jardovi: "Nevíš prosím Tě, jak se dostanu z Mostu do Srní?" "Ale jo, mám jízdní řád a já Ti to zjistím." Jak pravil, tak udělal a mě přišel elektronickou poštou rozepsaný spoj z Mostu až do Sušice, s odjezdem v 17:10. "Je to poslední možné spojení, zato perfektně rychlé." "No jo vole, ale jak se dostanu v noci do Srní?" "Tvoje problémy na mojí hlavu, tak si najdeš hotel." "Hotel jo? S kolem jo? Sakra, tam jich je?" "No jo, tak jeď na kole do Srní z Mostu a máš to." Už jsem to dál nekomentoval a v hlavě uzrál šílený plán stejně tak, jako zraje burčák na vinicích...
Všechny věci se prostě musely nacpat do jednoho ruksaku, který ale tím získal téměř stejnou hmotnost a výšku, jako jeho nešťastný majitel. Ba ne, osmdesát kilo neměl, ale čtyřicet určitě, zejména poté, co v jeho objemných útrobách zmizel mimo jiné také notebook i s nezbytnou nabíječkou a kadimatka s péřovým spacákem. Už vám začíná svítat? No jistě - ze Sušice je to do Srní necelých třicet kilometrů a já si prostě řekl, že po té mé jarní třistakilometrové rozcvičce tuhle vzdálenůstku ujedu levou zadní První malinkaté komplikace nastaly při pokusu přibrat kolo do vlaku. "Nechci vám brát iluze, ale dneska se vám tam to kolo pravděpodobně nedostane. Z Chomutova není v rychlíku psaný zavazadlový vůz a z Plzně také ne." Zůstal jsem na ajzlboňáka koukat se spodní čelistí vyvrácenou až na hrudník. "No to ne, já to kolo potřebuju k cestě ze Sušice." "Já vám to sice věřím, ale zkuste to pak vysvětlit průvodčím v těch vlacích." Sveřepě jsem nastoupil s kolem do rychlíku a celou cestu do Chomutova chystal ostrý slovní projev pro případný nechápavý personál ČD. První expres se ale obešel bez potíží, průvodčí sice něco brumlal pod fousy, ale kolo naložil bez dalších průtahů. V Plzni to však bylo jiné. Vlak se přihnal na nádraží dvacet minut po plánovaném odjezdu horažďovického rychlíku. Běh s neskutečně těžkým ruksakem na zádech a kolem v ruce přes polovinu plzeňského nádraží nepřeju ani svým nejhorším nepřátelům. Jeden z nich, oblečen do modré unifromy mě vzápětí čekal v rezolutním obranném postoji japonského nindžy, navíc s vyhrůžně napřaženými kleštičkami. "NE! DO MÝHO VLAKU S KOLEM NE!!!" "JO, DO VAŠEHO VLAKU TEDA JO, PROTOŽE JINOU MOŽNOST ROZHODNĚ NEMÁM." Rázem jsme přešli na přátelské tykání: "Do mýho vlaku s kolem nevlezeš!" "Do tvýho vlaku vlezu i s kolem, vystupuju za půl hoďky, tak nedělej potíže." "Jestli tam vlezeš a přijde revizor, tak mě strhnou prémie a ty mi dáš pět stovek." "Tak jo, když na to přijde, dostaneš prémie ode mě." "Panebože, mám ženu a děti, kdo je bude živit, když dostanu padáka?" "Já ne!" "No právě a to tě mám pustit s kolem do mýho vlaku?" "Jo!" "No jo, tak si nastup, teda kdyby to takhle dělal každej?" Z Horažďovic do Sušice jel pak stařičký motorák, typ 262, který měl kromě ochotného průvodčího dokonce i malinký nákladový prostor jakoby přímo určený pro mého Authora. V půl jedenácté mě České dráhy vyklopily v Sušici. Na autobusové zastávce za nádražím jsem s heknutím sundal ruksak ze zad (abych ho pak pracně půl hodiny nandaval zpátky) a převlékl se do cyklistického. Po několika nezdarech se mi podařilo dokonce i nasednout a vyrazit. Po průjezdu městem nastaly dvě poměrně závažné komplikace: jednak hustá tma, kterou jsem ale s přehledem sobě vlastním částečně vyřešil halogenovou baterkou na přídi. Ta horší potíž ovšem spočívala v nadměrném nákladu na mých nebohých zádech. Už kilometr za Sušicí se mi pletly ruce i nohy, dřevěněly ramena a tak bylo nutné zastavit na odpočinek. Těch bylo nakonec ještě patnáct. Síly klesaly s každým metrem, kopec přibýval a na zádech seděla náhrobní deska o hmotnosti egyptského sarkofágu. Ani milióny hvězd nad hlavou mě nedokázaly posílit, ale hrdě jsem pokračoval dál s heslem "Správný paragán z boje neutíká." V Rejštejně se při mém průjezdu kolem zahradní restaurace strhla vlna humoru: "Hele vole, cyklista. A podívej na ty záda." "A jó, to tam máš padák i se záložákem né?" Pohřební humor (i když v tomhle případě docela tematický) mě ale vzhledem k naprosté tělesné vyčerpanosti nijak nenadchnul, stejně tak jako stoupání, které začalo za Čeňkovou pilou. Nakonec bylo nutné slézt z ocelového oře, jehož trubky z chrommolybdenové oceli dosud statečně odolávaly veškerým mým pokusům o jejich zprohýbání. Nasazuji trekové sandále, šlapu a s baterkou v ruce hledám vhodné rovné místo o rozloze tak jeden krát dva metry. Hurá, tady je malinká loučka, skoro rovná. Házím na zem kadimatku, na ní péřový spacák, do něj sebe a utahuji okolo hlavy mumii. Poslední pohled na Mléčnou dráhu nad hlavou a pak už se propadám do milosrdných hlubin spánku?
26.8.2000 - První den
27.8.2000 - Podařená neděle
28.8.2000 - Deštivé pondělí
29.8.2000 - Super bavorské úterý
30.8.2000 - "Odpočinková" středa
|
Autor: Zbyněk Slába | Počet komentářů: 0 | Sdílet na: | | |